Nixxis - Callcenter softwareHome Middle PostsTips voor succesvolle online formulieren

Tips voor succesvolle online formulieren

Schermafbeelding 2013-10-30 om 11.42.30 Webformulieren worden veelvuldig ingezet als klanten informatie willen aanvragen op een website of een bestelling willen plaatsen. Bijvoorbeeld: “Vul onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op”. Vaak zijn deze formulieren aan verbetering toe. Online formulieren horen namelijk zo effectief mogelijk te zijn. Als organisatie wilt u dat uw klanten zo snel en eenvoudig mogelijk het formulier kunnen invullen, zodat uw klanten tevreden zijn met uw service en u geen klanten misloopt. Meer ingevulde formulieren betekenen immers meer klanten. Hierbij een aantal handige tips om online formulieren te optimaliseren.

1. Vraag alleen het hoognodige

Vraag enkel en alleen wat direct nodig is en schrap alle andere vragen. Maak het formulier zo kort mogelijk en zorg ervoor dat invullers uitsluitend vragen te zien krijgen die op hen van toepassing zijn. Veel webformulieren maken gebruik niet-verplichte velden. Maar als die gegevens niet per se nodig zijn, waarom worden ze dan gevraagd? Vraag dus alleen het hoognodige.

2. Stel duidelijke vragen

Stel vragen die voor iedere klant duidelijk zijn. Gebruik hierbij alledaagse taal die voor één uitleg vatbaar is. Geef bij lastige vragen een toelichting, zodat elke vraag ingevuld kan worden.

3.Laat het aantal stappen zien

Geef duidelijk aan uit hoeveel stappen het formulier bestaat. Laat bij een langer formulier ook telkens zien bij welke stap de invuller zich bevindt. Hierdoor weten klanten wanneer ze klaar zijn met het invullen en worden hun verwachtingen beter gemanaged.

4. Hou het overzichtelijk

Zorg dat het formulier ingedeeld is in een aantal logische stappen. Een formulier dat ingedeeld is in vier overzichtelijke stappen, vult prettiger in dan een scherm vol lege invulvelden. Zorg ervoor dat invullers niet hoeven te scrollen en de vragen overzichtelijk en in een logische volgorde staan.

5. Geef de betaalmogelijkheden duidelijk aan

Vermeld direct aan het begin de verschillende betaalmogelijkheden als u producten of diensten verkoopt. Het is voor een klant zeer vervelend wanneer hij een formulier volledig heeft ingevuld en vervolgens blijkt dat hij niet op de door hem gewenste manier kan betalen. In zo’n geval haakt een klant af en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

6. Wees tablet- en smartphoneproof

Speel in op innovaties en zorg er voor dat formulieren ook via mobiele apparaten in te vullen zijn. Test zelf of uw formulieren goed te zien zijn op de iPad, iPhone, Android-smartphones en -tablets. Hierdoor loopt u geen conversies mis.

7. Meetbare conversies

Vergeet niet om het succes van deze online formulieren te meten. Door de koppeling aan Google analytics komt u er onder andere achter waar bezoekers vandaan komen, welke browser ze gebruiken en welke pagina’s er bezocht zijn. Daarnaast kan bijvoorbeeld gekeken worden waar de bezoeker afhaakt tijdens het invullen van het formulier.

8. Zorg voor opvolgmethoden

Zodra er een aanvraag of bestelling binnenkort via een webformulier is het van belang dat deze zo snel mogelijk wordt opgevolgd. Binnen uw organisatie moet duidelijk zijn welke persoon of personen hiervoor verantwoordelijk zijn. Door de koppeling van een CRM-systeem kunnen de leads over meerdere accountmanagers verdeelt worden.