Nixxis - Callcenter softwareGeen categorieVinden en gevonden worden; tips voor zoekmachine optimalisatie

Vinden en gevonden worden; tips voor zoekmachine optimalisatie

Search Congres 2013 Onlangs vond het Search Congres plaats in de Meervaart in Amsterdam. Dit congres stond in het teken van succesvolle zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie. Het belang van ‘search’ binnen de online communicatiemix is de afgelopen jaren namelijk sterk toegenomen en heeft zich bewezen als efficiënt marketingmiddel. Hiermee is ook de vraag naar waardevolle insights en direct toepasbare tips gestegen. In deze blog gaan we hier verder op in.

 

Verleden, heden en toekomst van search

Bas van den Beld startte het congres met zijn visie op het verleden, heden en de toekomst van ‘search’. Het belang van van zoekmachine marketing maakte hij duidelijk door het volgende voorbeeld: “Tijdens verjaardagen ontstaan altijd discussies tussen mijn familieleden. Vroeger werd er weleens een encyclopedie bij gepakt als iemand zijn gelijk wilde aantonen. Tegenwoordig gaat dat anders. Er is altijd iemand aanwezig die direct het antwoord op zijn smartphone gaat googlen en de winnaar van de discussie is.” Om door deze personen gevonden te worden, wil je natuurlijk bovenin de zoekresultaten staan en een mooie, responsive website hebben.

Denk klantgericht

Nu ontstaat de vraag: hoe eindig ik in de top drie van de organische (niet betaalde) resultaten in Google? Dit is afhankelijk van de structuur van je website, maar ook van de relevantie van de teksten op je site. Wil de klant deze informatie wel weten? Een belangrijke tip is om vanuit de klant te denken. Welke zoekwoorden gebruikt mijn klant en wat vindt mijn klant interessant? Gebruik deze zoektermen op je website en schrijf over hetgeen waar je op gevonden wilt worden.

Logische structuur

Een andere belangrijke tip is om een logisch structuur op de website aan te houden door het gebruik van thema’s. Wij gaan als klantcontactspecialist en leverancier van callcenter software bijvoorbeeld uit van thema’s als inbound, outbound, chat en recording. Per webpagina kan een van deze onderwerpen besproken worden. Deze focus verbetert namelijk de vindbaarheid, zowel voor de klant als voor Google.

Unieke, bondige teksten

Schrijf unieke en hoogwaardige teksten. Kopieer en plak geen teksten van het internet, maar schrijf voor je klanten en gebruik de zoekwoorden op een natuurlijke manier. Om een tekst op internet leesbaar te houden, is het van belang om niet te lange teksten te schrijven. Schrijf daarom kort en bondig en gebruik tussenkopjes. Afbeeldingen, visuals en video’s verduidelijken een tekst op internet. Door deze afbeeldingen een passend bestandsnaam en bijschrift te geven, kan Google deze resultaten ook in de zoekopdracht meenemen.

Inzet social media

Tot slot is het van belang om je website en de daarbijhorende content te delen met je klanten. Een manier om aandacht te generen is door de inzet van social media. Plaats de link op Twitter, Facebook, Linkedin en Google+ en zorg voor een pakkende titel of call to action. Met deze tips kan je ervoor zorgen dat je klant op zoek gaat naar jouw organisatie en niet andersom. Succes!